Bezpieczny transport to sprawny pojazd, dobrze zaplanowana trasa, a także właściwe zabezpieczenie przewożonego ładunku. W wielu przypadkach to właśnie pasy transportowe decydują o tym, czy towar dotrze na miejsce bez przesunięć, uszkodzeń czy zagrożenia dla innych uczestników ruchu. Z tego tekstu dowiesz się, na co zwrócić uwagę przy ich wyborze.
Jak dobierać pasy transportowe do zabezpieczania ładunku?
Bezpieczny transport to sprawny pojazd, dobrze zaplanowana trasa, a także właściwe zabezpieczenie przewożonego ładunku. W wielu przypadkach to właśnie pasy transportowe decydują o tym, czy towar dotrze na miejsce bez przesunięć, uszkodzeń czy zagrożenia dla innych uczestników ruchu. Z tego tekstu dowiesz się, na co zwrócić uwagę przy ich wyborze.
Spis treści
Długość i szerokość pasa transportowego — do jakiego ładunku?
Pasy transportowe muszą być dopasowane do wymiarów przewożonego ładunku. W tym kontekście istotne są ich długość oraz szerokość.
Producenci pasów oferują modele o długościach od 2 do nawet 10 metrów. Do pasów krótkich zaliczane są produkty o długości 2-4 metrów. Nadają się one świetnie do mocowania pojedynczych elementów, np. paczek, bagażu, sprzętu sportowego. Dłuższe pasy transportowe sprawdzą się, gdy transportujesz gabaryty, maszyny, motocykl itp.
Szerokość pasa wpływa na jego stabilność i wytrzymałość. Modele o szerokości 25 mm będą wystarczające przy lekkich ładunkach. W przypadku cięższych transportów warto postawić na pasy 35 mm, 50 mm lub nawet szersze — w zależności od tego, jak wymagający jest przewożony towar.
Wytrzymałość oznaczona parametrem LC
Każdy pas transportowy posiada oznaczenie LC (ang. Lashing Capacity), czyli zabezpieczoną siłę mocowania. To parametr informujący o tym, jakie obciążenie pas jest w stanie utrzymać. Przykładowo LC 1000 powinno zagwarantować, że pas wytrzyma naprężenia do 1 tony w jednej linii. W zależności od konfiguracji (np. zamocowanie pętli wokół ładunku) realna siła może być nawet dwukrotnie większa.
Dobierając pas, weź pod uwagę zarówno masę ładunku, jak i sposób mocowania. Nie wystarczy, że „wydaje się mocny”. Dobrze dobrany musi mieć potwierdzoną nośność zgodną z normami.
Siła napięcia – oznaczenia STF i SHF
Kolejne ważne parametry to STF (Standard Tension Force) i SHF (Standard Hand Force). Pierwszy, czyli standardowa siła napięcia, informuje, z jaką siłą ładunek jest dociskany do podłoża. Drugi wskazuje maksymalną siłę napięcia pasa, zanim zostanie on uszkodzony.
STF jest pomocny, jeśli chcesz określić przybliżoną liczbę pasów transportowych, jaka będzie potrzebna do skutecznego przymocowania ładunku. Przykładowo, jeśli pas ma STF 300 daN, oznacza to, że po jego napięciu z użyciem napinacza, wywiera siłę dociskającą ładunek do powierzchni z siłą ok. 300 kg. Z kolei SHF wynoszący 50 daN jest równowartością 50 kg i oznacza, że tyle siły musisz użyć, aby skutecznie napiąć pas ręcznym napinaczem.
Z certyfikatem to zawsze dobry wybór
Na rynku możesz trafić na tanie pasy transportowe, niewiadomego pochodzenia oraz bez oznaczeń. Zdecydowanie rozsądniejszym wyborem są produkty z pełną dokumentacją. Zwłaszcza jeśli świadczysz profesjonalny transport.
Firmy kurierskie czy przewozowe muszą używać pasów z certyfikatem zgodnym z normą EN 12196-2. Jego brak w razie kontroli może się skończyć wysokim mandatem lub nakazem przerwania transportu. Kupując u renomowanych producentów, zyskujesz pewność, że Twoje pasy transportowe będą zgodne z obowiązującymi standardami, a wszelkie istotne oznaczenia powinny być zawarte na etykiecie produktowej.
Haki, klamry, napinacze — liczy się komplet
Dobór pasa to nie tylko taśma. W zależności od rodzaju transportu warto zwrócić uwagę na:
- rodzaj haków (hak z uchem, hak typu „S”),
- obecność napinacza z grzechotką,
- rodzaj klamry (jednostronna, dwustronna).
Właściwie dobrany komplet pozwala stabilnie zamocować ładunek, naciągając pasy transportowe z odpowiednią siłą — bez konieczności używania dodatkowych narzędzi.