Wewnętrzna obwodnica Siedlec


Wewnętrzna Obwodnica Miasta Siedlce to istotny element infrastruktury transportowej, nazywana przez miejscowych po prostu małą obwodnicą. Jest to termin stosowany w kontekście odróżnienia jej od większego odcinka, a mianowicie obwodnicy zewnętrznej, która z racji swojego rozmiaru zyskuje miano dużej.

Ta wewnętrzna trasa odgrywa kluczową rolę w codziennym transporcie oraz w planowaniu ruchu w mieście, co czyni ją istotnym punktem odniesienia dla mieszkańców i gości odwiedzających Siedlce.

Przebieg

Na początku koncepcja budowy obwodnicy Siedlec zakładała jej realizację w trzech etapach, z planowanym zakończeniem ostatniej części dopiero w roku 2015. Niestety, z uwagi na zbyt wysokie koszty, zdecydowano się na zaniechanie III etapu, skupiając się jedynie na dwóch pierwszych etapach, wprowadzając przy tym pewne modyfikacje do ich realizacji. Do ważniejszych zmian należało wycofanie projektu wiaduktu nad torami linii kolejowej nr 2, w rejonie przedłużenia ulicy Kruszcowej, zastępując go przejazdem podtorowym, który wykorzystuje istniejący wąwóz, potocznie zwany „karierem”. Przejazd ten jest umiejscowiony pod już istniejącym wiaduktem kolejowym z tej linii. Kontynuacja budowy II etapu miała zmierzać w kierunku Sokołowa Podlaskiego. Teren ten był wcześniej przejęty przez Miasto Siedlce od PKP S.A. w związku z zaległymi zobowiązaniami podatkowymi, aż do drogi krajowej nr 63 w miejscowości Strzała, gdzie przebiega granica administracyjna Siedlec i Strzały.

W przyszłości planowane są kolejne odcinki obwodnicy, w tym m.in. III etap, który ma rozpocząć się od jednego z końców II etapu, w rejonie skrzyżowania z ulicą Prądzyńskiego, a prowadzić “karierem” pod wiaduktem przy ulicy Warszawskiej aż do ulicy Zbrojnej. Projekt przewiduje również budowę wiaduktu nad ulicą Partyzantów, który zlokalizowany będzie równolegle do istniejącego wiaduktu kolejowego, nazywanego „Garwolińskim”. Dawny III etap, obecnie nazywany IV etapem, przewiduje połączenie między ulicą Kazimierzowską a ulicą Starowiejską. Mimo że budowa tego etapu została obecnie zawieszona, nie wyklucza się, że będzie on realizowany w dalszej przyszłości.

Początkowy

  • I etap – odcinek północny (planowany był na lata 2007–2009),
  • ul. Północna – od ul. Kazimierzowskiej do Sokołowskiej z włączeniem istniejącego odcinka ul. Północnej (od ul. Kazimierzowskiej do ul. J. Poniatowskiego). Ten fragment został wybudowany na potrzeby wizyty Papieża Jana Pawła II w Siedlcach (10 czerwca 1999 r.). Plany obejmowały także wybudowanie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu z ulicami Poniatowskiego i Graniczną oraz rond na skrzyżowaniach z ulicą Sokołowską i Kazimierzowską, a także pas pieszo-jezdny na odcinku ul. J. Poniatowskiego – ul. Graniczna.
  • II etap – odcinek zachodni (planowany był na lata 2010–2012),
  • łącznik pomiędzy ul. Sokołowską a ul. Warszawską, z budową wiaduktu nad torami i włączeniem końca II etapu obwodnicy do ul. Warszawskiej w postaci ronda na skrzyżowaniu z ul. Kruszcową oraz ul. Monte Cassino.
  • III etap – odcinek wschodni (planowany był na lata 2013–2015),
  • łącznik pomiędzy ul. Kazimierzowską a ul. Starowiejską, z włączeniem końca III etapu obwodnicy do ul. Starowiejskiej na wysokości skrzyżowania z ul. St. Starzyńskiego. Odcinek ten miał przeciąć wcześniej ulicę Janowską.

Obecny

Obecny przebieg trasy obwodnicy prezentuje się następująco:

  • I etap (bez zmian w stosunku do poprzedniej koncepcji),
  • ul. Jana Pawła II, ul. Północna, ul. ppłk Mariana Drobika – od ul. Kazimierzowskiej do Sokołowskiej z włączeniem istniejącego odcinka ul. Północnej (od ul. Kazimierzowskiej do ul. J. Poniatowskiego), oraz z wybudowaniem sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu z ulicami Poniatowskiego i Graniczną i rond na skrzyżowaniach z ulicą Sokołowską i Kazimierzowską oraz pas pieszo-jezdny na odcinku ul. J. Poniatowskiego – ul. Graniczna.),
  • II etap,
  • ul. Lecha Kaczyńskiego, ul. Ryszarda Kaczorowskiego – łącznik pomiędzy skrzyżowaniem z drogą krajową nr 63 w miejscowości Strzała (na wysokości przejazdu kolejowo-drogowego) a ul. Warszawską wzdłuż linii kolejowej nr 55 oraz budowa ronda (w innym zadaniu inwestycyjnym) na skrzyżowaniu z ul. Piaskową, a także przejście pod torami wąwozem („karierem”) do ul. I. Prądzyńskiego, dalej do ul. Kruszcowej z włączeniem końca II etapu obwodnicy do ul. Warszawskiej (w postaci ronda) na wysokości skrzyżowania z ul. Monte Cassino.),
  • III etap,
  • łącznik pomiędzy jednym z końców II etapu (na wysokości skrzyżowania z ul. Prądzyńskiego) do ul. Zbrojnej, tzw. „karierem” – pod wiaduktem na ul. Warszawskiej, oraz wiaduktem nad ul. Partyzantów (równoległym do istniejącego wiaduktu kolejowego, nazywanego „Garwolińskim”).

Planowane

W przypadku zdobycia dodatkowych funduszy przez miasto, do realizacji planowany jest IV etap, dawniej znany jako III etap – łącznik pomiędzy ul. Kazimierzowską a ul. Starowiejską, który będzie przecinał ulicę Janowską.

Finansowanie inwestycji

W ramach realizacji projektu dotyczącego budowy wewnętrznej obwodnicy Siedlec, miasto otrzymało znaczące wsparcie finansowe. Dofinansowanie pochodzi z funduszy unijnych, w szczególności z Indywidualnych Projektów Kluczowych, które są częścią Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2007–2013.

Realizowany projekt zyskał rangę priorytetową w obszarze działaniami na rzecz Regionalnego systemu transportowego. Całkowita wartość przedsięwzięcia wynosi 58 500 000 zł, z czego dofinansowanie przekracza 49 725 000 zł. Stanowi to 85% całkowitych kosztów inwestycji.

Budowa

Dnia 16 kwietnia 2010 roku ogłoszono przetarg mający na celu wyłonienie wykonawcy dla budowy pierwszego i drugiego etapu wewnętrznej obwodnicy Siedlec. Decyzje o wyborze wykonawców poszczególnych etapów podjęto 14 oraz 17 czerwca 2010 roku. Umowy na realizację tych prac zostały natomiast podpisane 28 i 29 czerwca.

W przypadku pierwszego etapu, wykonawcą była firma Przedsiębiorstwo Robót Drogowych „Regionalne Drogi Podlaskie” Sp. z o.o., a między nimi współpracowały również Przedsiębiorstwo Inżynierii Lądowej „Aquarius” z Siemiatycz oraz Przedsiębiorstwo Robót Drogowo-Budowlanych z Gostynina. Całkowita wartość zamówienia wyniosła 18 408 733 zł.

Drugi etap budowy został zrealizowany przez Polimex-Mostostal S.A. Jego wartość zamówienia osiągnęła 24 273 646 zł.

Ostateczne oddanie obwodnicy do użytku miało miejsce 10 marca 2012 roku.

Obiekty przyległe

W rejonie ulicy Jana Pawła II w Siedlcach zlokalizowano Regionalny Ośrodek Sportu, Rekreacji, Rehabilitacji i Turystyki, który w przyszłości zyska szereg obiektów. W ich skład wchodzą:

  • Stadion Miejski z nowoczesną płytą główną, która będzie podgrzewana, a także wyposażona w system nawodnienia, odwodnienia i oświetlenia. Stadion ma pomieścić około 8000 widzów w krytych trybunach oraz być wyposażony w odpowiednie zaplecze sportowe,
  • cztery boiska treningowe: dwa o nawierzchni naturalnej oraz dwa sztucznej, z oświetleniem o natężeniu 500 lux oraz 200 lux; boiska będą miały trybuny na 300 i 400 miejsc,
  • Aquapark, który obejmie m.in. główną nieckę o wymiarach 25 na 20 metrów z ośmioma torami oraz dodatkowe atrakcje takie jak brodzik dla dzieci, zjeżdżalnie, jacuzzi, sauny i widownię na około 200 osób,
  • Hala widowiskowo-sportowa z widownią na 2000 miejsc, areną o wymiarach 60 × 45 metrów oraz wysokości 12,5 metra,
  • Hotel dysponujący 150 miejscami,
  • Parkingi na 500 pojazdów oraz infrastruktura drogowa i techniczna.

Realizacja I etapu budowy ROSRRiT obejmowała:

  • budowę płyty głównej z systemem podgrzewania oraz zachodnią trybuną zadaszoną dla 3000 osób,
  • dwa boiska treningowe, jedno naturalne i jedno sztuczne, z odpowiednim oświetleniem i trybunami,
  • parkowanie na 289 miejsc, infrastrukturę drogową oraz pozostałe technologie,
  • budowę trybun narożnych – północno-zachodniej i południowo-zachodniej,
  • system sportowy z elektroniczną tablicą wyników oraz wyświetlaczem,
  • ogrodzenie boisk treningowych.

W dniu 23 listopada 2009 roku rozstrzygnięto przetarg na budowę I etapu. Zwycięzcą została firma Polimex-Mostostal S.A., która współpracowała z PHU Pagro z Krakowa. Całkowity koszt budowy wyniósł 28 635 279 zł. Budowa rozpoczęła się 10 marca 2010 roku, a II etap prac zakończono 11 czerwca 2011 roku.

Również 13 kwietnia 2010 roku zainaugurowano przetarg na kompletną dokumentację projektową dla Aquaparku Miejskiego. Zlecenie otrzymało konsorcjum z Czechowic-Dziedzic oraz Katowic, a koszt oszacowano na 457 500 zł, podczas gdy realizacja budowy aquaparku miała wynieść 28 659 000 zł netto, z rocznymi kosztami eksploatacyjnymi rzędu 2 086 500 zł netto.

Później, 6 lipca 2011 roku, podpisano umowę z firmą „Zambet” na budowę aquaparku, której koszt szacowano na 35 mln zł. Budowa rozpoczęła się 20 lipca 2011 roku, z planowanym terminem oddania do 6 stycznia 2013 roku. Ostatecznie 20 marca 2012 roku firma Zambet wycofała się, a projekt dokończono z pomocą Skanska S.A. za 27 mln zł netto. Otwarcie Parku Wodnego Siedlce miało miejsce 27 grudnia 2013 roku.

Przypisy

  1. Wodny Siedlce oficjalnie otwarty
  2. Skanska przejmuje budowę siedleckiego aquaparku. Dokończy za rok
  3. ZAMBET nie wybuduje aquaparku w Siedlcach
  4. Ruszyła budowa aquaparku
  5. Budowa aquaparku ruszy w lipcu. Miasto się nie boi
  6. Informacja o wyborze oferty ARM Siedlce (pdf.)
  7. Obwodnica uroczyście otwarta
  8. Ogłoszenie o udzieleniu zamówienia (etap II)
  9. Podpisanie umowy na wykonawstwo II etapu materiał TV Siedlce
  10. Ogłoszenie o udzieleniu zamówienia (etap I)
  11. Podpisanie umowy z wykonawcą II etapu. [dostęp 18.08.2010 r.]
  12. Podpisanie umowy z wykonawcą I etapu. [dostęp 18.08.2010 r.]
  13. Wybór wykonawcy II etapu
  14. Wybór wykonawcy I etapu
  15. Indykatywny Wykaz Indywidualnych Projektów Kluczowych dla RPO WM 2007 – 2013 (pdf.)
  16. Indykatywny Wykaz Indywidualnych Projektów Kluczowych dla RPO WM 2007 – 2013 (xls.)
  17. Rusza budowa obwodnicy, "Tygodnik Siedlecki", artykuł z 08.07.2010 r. autorstwa Marioli Zaczyńskiej
  18. Wypowiedź Wiceprezydenta Jarosława Głowackiego dla TV Siedlce w programie Wiadomości Siedleckie
  19. Wypowiedź Prezydenta Miasta Wojciecha Kudelskiego dla TV Siedlce w programie Henryka Ładno "Jak mieszkamy w Siedlcach"
  20. Siedlecka obwodnica, "Tygodnik Siedlecki" nr 3/2007 z 16.01.2007 r. autorstwa Marioli Zaczyńskiej. [dostęp 18.08.2010 r.]

Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty związane z transportem i komunikacją":

Lądowisko Siedlce-Szpital | Obwodnica Siedlec | RON Siedlce

Oceń: Wewnętrzna obwodnica Siedlec

Średnia ocena:4.93 Liczba ocen:18