Siedlce (stacja kolejowa)


Siedlce to ważny węzeł komunikacyjny w Polsce, położony w województwie mazowieckim. Stacja kolejowa w Siedlcach, zarządzana przez PKP PLK, odgrywa kluczową rolę w regionalnym transporcie.

Dzięki swojemu strategicznemu położeniu, stacja ta zapewnia dostęp do różnych połączeń kolejowych, co sprawia, że jest istotnym punktem na mapie transportowej kraju.

Krótki opis

Stacja kolejowa w Siedlcach pełni wielorakie funkcje, obejmując pasażerską, towarową, manewrową oraz rozrządową. Specjalizuje się również w operacjach węzłowych. Posiada dworzec przelotowo-czołowy, co oznacza, że pociągi mogą przejeżdżać przez nią w obu kierunkach.

Zgodnie z klasyfikacją PKP, stacja ta uzyskała kategorię dworca regionalnego, co podkreśla jej znaczenie w regionalnej sieci transportu kolejowego. Z historycznego punktu widzenia, pierwotna lokalizacja stacji znajdowała się na obrzeżach miasta, jednak w miarę upływu lat, została wchłonięta przez dynamiczny rozwój Siedlec. Aktualnie stacja ta znajduje się w pobliżu centrum, co czyni ją kluczowym punktem dostępnym dla mieszkańców i podróżnych.

Ruch pasażerski

Wielkość ruchu pasażerskiego na stacji kolejowej w Siedlcach znacząco różniła się w poszczególnych latach. Dane przedstawione w poniższej tabeli obrazują przepływ pasażerów oraz roczną wymianę przez ostatnie kilka lat.

RokRoczna wymianaPasażerska wymiana na dzieńLokalizacja w Polsce
20172 4506 70035
20182 410 0006 60035
20192 850 0007 80033
20201 830 0005 00029
20212 230 0006 10032
2022Brak danych7 80037

Historia

Historia stacji kolejowej w Siedlcach jest niezwykle interesującym przykładem rozwoju infrastruktury transportowej w Polsce. Budowa kolei z Warszawy do Brześcia rozpoczęła się w latach 60. XIX wieku, co stanowiło punkt zwrotny dla komunikacji w tym regionie. Tradycyjne otwarcie stacji miało miejsce 9 października 1866 roku, dzięki czemu Siedlce stały się ważnym węzłem kolejowym.

W okresie 1882-1888 zrealizowano budowę linii kolejowej Siedlce – Treblinka – Malkinia Górna, co znacznie poprawiło połączenia między tymi miejscowościami. Kolejnym kluczowym przedsięwzięciem była budowa magistrali kolejowej Siedlce – Czeremcha – Wolkowysk – Lida w latach 1904-1906, która miała znaczenie militarne.

Niestety nie oszczędziły tej stacji wydarzenia II wojny światowej. W 1944 roku wcześniejszy dworzec uległ zniszczeniu w wyniku intensywnej obrony przeprowadzonej przez Niemców wobec Armii Czerwonej. Co ciekawe, pierwszy dworzec miał być bardzo podobny do budynku dworca w Mrozach.

Po wojnie przystąpiono do budowy nowego obiektu, co miało na celu zaspokojenie potrzeb rosnącego transportu kolejowego. W 1977 roku dokonano elektryfikacji odcinka Mrozy – Łuków, co wpłynęło na komfort podróży. Dwa lata później, w 1979 roku, oddano do użytku nowoczesne perony oraz przejście podziemne.

Ważnym momentem w historii stacji był remont i przebudowa dworca w 1999 roku, z uwagi na wizytę Jana Pawła II w Siedlcach, co przyciągnęło uwagę wielu turystów i mieszkańców. W latach 2003–2004 zmodernizowano odcinek Mrozy – Siedlce, co skutkowało budową przystanku Siedlce Zachodnie.

W latach 2007-2008 kontynuowano modernizację odcinka Łuków – Siedlce, przy czym przystanek Siedlce Baza zmienił nazwę na Siedlce Wschodnie. Kolejnym istotnym etapem była modernizacja torowiska i peronów w latach 2012-2016, co poprawiło zarówno komfort podróży, jak i bezpieczeństwo pasażerów.

Na koniec, w 2018 roku otwarto nowy tunel drogowy pod torami, który połączył ulicę J. Kilińskiego z ulicą Składową i centrum przesiadkowym. Wszechstronny rozwój stacji kolejowej w Siedlcach odzwierciedla znaczenie transportu kolejowego w regionie oraz jego wpływ na życie społeczności lokalnej.

Dane ogólne

Stacja kolejowa w Siedlcach odgrywa istotną rolę w polskim systemie transportu. Oto kluczowe informacje na jej temat:

  • Stacja jest umiejscowiona na międzynarodowej trasie E20, która łączy Berlin, Warszawę oraz Moskwę,
  • Znajduje się w pobliżu centrum miasta, co ułatwia dostępność dla podróżnych,
  • Obiekt dysponuje 3 peronami osobowymi, w tym 2 peronami dwukrawędziowymi oraz 1 jednokrawędziowym, a także 4 rampami ładunkowymi jednokrawędziowymi,
  • W skład infrastruktury wchodzi nastawnia dysponująca oraz 3 nastawnie wykonawcze, chociaż jedna z nich obecnie nie jest używana,
  • Klasyfikowana jest jako stacja węzłowa posiadająca układ torów charakterystyczny dla stacji rozrządowej.

Warto również zauważyć, że przez stację przechodzą następujące linie kolejowe:

  • Linia kolejowa nr 2, łącząca Warszawę Centralną z Terespolem,
  • Linia kolejowa nr 31, przebiegająca z Siedlec do Siemianówki,
  • Linia kolejowa nr 55, która łączy Siedlce z Sokołowem Podlaskim.

W październiku 2013 roku, rozpoczęto modernizację terenu stacji Siedlce. To ważne wydarzenie wiązało się z wyłączeniem z ruchu toru 10 (peron 1) oraz rozbiórką toru 5 (związanego z ruchem towarowym) oraz toru 21 (manewrowego dla taboru ZLK w Siedlcach). Ta modernizacja miała na celu poprawę standardów oraz efektywności stacji i miała być zakończona w połowie 2015 roku. Przy tym zrealizowano budowę tunelu samochodowo-pieszego, co ułatwia komunikację z peronami w ciągu ulicy Kilińskiego do ronda Składowa. Niemniej jednak, w grudniu 2015 roku, stacja funkcjonowała jedynie z nowym przejściem naziemnym, peronem 3 oraz tymczasowym peronem 4, podczas gdy prace na pozostałych peronach zbliżały się ku końcowi.

Dworzec kolejowy

Budynek dworca

Rozległy dworzec kolejowy, którego budowę zakończono w latach powojennych, zastąpił zniszczony przedwojenny obiekt spalony w czasie wojny. Przebudowywano go w 1999 roku, aby odpowiednio przygotować go na wizytę papieża Jana Pawła II w Siedlcach. Dworzec dysponuje trzema różnymi wejściami, z których jedno prowadzi od strony miejskiej, drugie z peronów, oraz jedno boczne prowadzące do usług na antresoli.

Sam budynek stanowi centralny element placu im. Stanisława Zdanowskiego. Jego wyposażenie obejmuje:

  • ogrzewaną poczekalnię z wygodnymi miejscami siedzącymi,
  • trzy kasy biletowe,
  • windę, która została przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

w pobliżu dworca

W przeszłości w pobliżu stacji znajdowała się pięć parowozowni, z czego dwie były czynne, a jedna z nich, która miała zabytkową wartość, zbudowana przez jeńców niemieckich w okresie wojny, została rozebrana w grudniu 2008 roku. Dwie pozostałe parowozownie, obecnie nieczynne, są własnością Urzędu Miasta Siedlce, przy czym jedna z nich została rozebrana w kwietniu 2009 roku.

Perony

Perony, które zostały wybudowane w 1979 roku, zmodernizowane w latach 2013–2016, posiadają teraz standardową wysokość. Nowe ustawienia zapewnią częściowe zadaszenie, ławki do siedzenia, kosze na śmieci oraz elektroniczne ekrany, informujące o nadchodzących pociągach. Ruch pasażerski na trasie Siedlce – Ostrołęka został wstrzymany 1 kwietnia 1994 roku, kiedy to wprowadzono KKA – Kolejową Komunikację Autobusową, która funkcjonowała przez około pięć lat. Obecnie pociągi kursujące w kierunku północnym są ograniczone jedynie do odcinka Siedlce – Sokołów Podlaski, a ich liczba sprowadza się do transportowych.

Przejścia przez tory

Przed modernizacją w latach 2013–2016

Przejście podziemne po wschodniej stronie budynku dworca (obok ulicy Kilińskiego)

Podziemne przejście, które powstało w 1979 roku, jest wyposażone w elektroniczne wyświetlacze oznaczające wejścia na perony oraz stromą pochylnie, co ułatwia poruszanie się z wózkami, jednakże nie ma tam monitoringu.

Przejście nadziemne (w miejscu planowanego tunelu)

Przejście nadziemne, zbudowane jeszcze przed wojną, ma zabytkowe, kamienne filary. Górna część nad torami została zmieniona na konstrukcję stalową, co miało miejsce podczas budowy peronów w 1979 roku. To przejście zlokalizowane jest między ul. Kilińskiego a ul. Składową, w miejscu planowanego otwarcia dla samochodów, poprzez budowę tunelu pod torami. PKP PLK zobowiązało się do zrealizowania tej inwestycji w stanie surowym (około 40% całkowitych kosztów), natomiast pozostałe wydatki pokryje miasto.

Dostępne jest także przejście przez tory po zachodniej stronie stacji. To przejście umożliwia osobom niepełnosprawnym oraz z wózkami dostanie się na perony dzięki podjazdom. W pobliżu nieczynnych parowozowni można również przejść na ulicę Partyzantów. W trakcie modernizacji, przeprawa ta została przesunięta bliżej nowego tunelu.

Aktualnie (stan na grudzień 2015, podczas przebudowy)

Przejście po torach po zachodniej stronie budynku dworca (obok poczty)

Naziemne przejście usytuowane tuż obok budowanego tunelu, umożliwia swobodne przemieszczanie się z placu Zdanowskiego na peron trzeci, które zostanie umożliwione po zakończeniu prac modernizacyjnych na wszystkich peronach.

Torowisko

Na stacji znajdują się łącznie 7 torów, które pozwalają na przejazd pociągów bez zatrzymywania się:

  • 2 tory główne zasadnicze (1 i 2),
  • 2 tory główne dodatkowe dla ruchu pasażerskiego (3 i 4),
  • 2 tory główne dodatkowe dla ruchu towarowego (5 i 6),
  • 1 tor główny dodatkowy, zwany ostrołęckim, przeznaczony do ruchu mieszanego (10).

Najbliższe obiekty infrastruktury kolejowej

W okolicy stacji znajdują się również inne ważne obiekty kolejowe, które nie są bezpośrednio związane ze stacją, takie jak:

  • rampa przy ul. Kolejowej służąca do ruchu towarowego,
  • zabytkowa Wieża Ciśnień, znajdująca się przy JRG nr 2 PSP w Siedlcach, ul. Składowa (kiedyś Straż Kolejowa),
  • hale usytuowane przy przystanku Siedlce Wschodnie, dawniej znane jako Siedlce Baza, na trasie Siedlce – Łuków, które obecnie są miejscem działalności zakładów montażowych Stadler Polska oraz sortowni tłucznia, wykorzystywanej podczas modernizacji odcinka Terespol – Siedlce.
  • domy kolejowe przy ul. Kolejowej i Składowej,
  • posterunek odgałęźny Ujrzanów, położony na linii kolejowej nr 31, który obsługuje łącznicę nr 520.

Pozostałe obiekty w kategorii "Stacje i przystanki":

Siedlce Zachodnie | Siedlce Wschodnie

Oceń: Siedlce (stacja kolejowa)

Średnia ocena:4.78 Liczba ocen:17