Stadler Polska to fascynująca firma, która jest kluczowym graczem w branży transportu kolejowego. Z siedzibą w Siedlcach, przedsiębiorstwo należy do renomowanej szwajcarskiej grupy Stadler Rail, znanej na całym świecie. Główna specjalizacja Stadler Polska obejmuje produkcję różnych typów pojazdów szynowych, w tym nowoczesnych zespołów trakcyjnych z rodziny FLIRT.
Oprócz wspomnianych zespołów trakcyjnych, zakład wytwarza również tramwaje oraz wagony metra. Warto podkreślić, że Stadler Polska nie tylko produkuje pojazdy, ale także tworzy komponenty elektryczne stosowane w różnych typach taboru kolejowego. Dodatkowo, firma świadczy usługi serwisowe dla kluczowych przewoźników, takich jak Koleje Mazowieckie, PKP Intercity, Koleje Śląskie, Łódzka Kolej Aglomeracyjna oraz Leo Express.
Do września 2020 roku, w zakładzie zbudowano już ponad 560 pojazdów, co świadczy o dynamicznym rozwoju i wysokiej jakości produkcji. W maju 2017 roku firma mogła poszczycić się zatrudnieniem przekraczającym 700 pracowników, co podkreśla jej znaczenie na lokalnym rynku pracy. Kapitał zakładowy przedsiębiorstwa wynosi 500 tys. zł, a 100% jego udziałów należy do grupy Stadler Rail, co zapewnia stabilną pozycję finansową i strategiczną ciągłość działalności.
Historia
Geneza
W roku 2004, mieszcząca się w Szwajcarii firma Stadler ogłosiła plany dotyczące budowy fabryki na terenie Polski. Decyzja ta była poprzedzona szczegółowymi poszukiwaniami, które miały na celu wybranie odpowiedniej lokalizacji w regionie Mazowsza.
W czerwcu 2006 roku, oficjalnie ogłoszono, że Stadler Bussnang zwyciężył w przetargu, który dotyczył dostawy dziesięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych dla województw mazowieckiego oraz czterech dla śląskiego. Wkrótce potem powstała spółka Stadler Polska, a także rozpoczęto działania związane z planowaniem zakładu w Siedlcach. W związku z tym piedawnym pomieszczeniem została dzierżawiona przez firmę Stadler od PKP niegdyś funkcjonująca baza montażowa przęseł torowych, która obejmowała halę montażową. Modernizacja obiektu rozpoczęła się w grudniu 2006 roku. Dnia 22 lutego 2007 roku odbyła się ceremonia położenia kamienia węgielnego pod nową fabrykę, a prace budowlane zakończono pod koniec maja. W tym samym czasie rozpoczęto rekrutację pracowników oraz ich szkolenie w Szwajcarii, aby przygotować ich do nowego projektu. W czerwcu uruchomiono produkcję pierwszego zamówienia, które obejmowało 14 pojazdów dla polskiego rynku.
Otwarcie i pierwszy kontrakt
Dnia 5 września 2007 roku, dyrektor Stadlera, Peter Spuhler, dokonał inauguracji nowej montowni w Siedlcach, której towarzyszyła prezentacja składu FLIRT dla przewoźnika TILO. Na początku, zakład zatrudniał 70 pracowników i był w stanie wyprodukować jeden pociąg miesięcznie. Docelowy poziom produkcji wynosił trzy składy czterowagonowe. Dwie nawy montażowe o długości 100 m i szerokości 50 m były wyposażone w 16 stanowisk montażowych dla wagonów oraz miejsce do składowania większych elementów. Na terenie zakładu znajdowała się również stolarnia, w której odbywała się produkcja elementów podłogowych wykonanych z wodoodpornej sklejki. Polakierowane aluminiowe pudła, sztuki czołowe z tworzyw sztucznych, wózki, dachowe skrzynie elektryczne, oraz inne kluczowe części były dostarczane do fabryki transportem drogowym. Próby końcowe gotowych pociągów odbywały się na trzech torach wewnątrz hali montażowej.
Zamówienia eksportowe
Po zakończeniu projektów dla Mazowsza oraz Śląska, dostrzegając brak nowych zamówień na krajowym rynku, część produkcji zamówień została skierowana na eksport. Pierwszym zagranicznym kontraktem polskiej fabryki Stadlera był projekt dotyczący pojazdów GTW dla rynku holenderskiego, które zaczęto przekazywać we wrześniu 2009 roku. W latach 2010–2011 zakład realizował także produkcję pojazdów dla przewoźników z Austrii oraz Włoch. W lipcu 2011 roku rozpoczęto prace nad zamówieniem 38 zestawów GTW dla Arriva Niederlande, a we wrześniu tego samego roku przystąpiono do montażu pięciu jednostek FLIRT dla Leo Express. Ponadto, fabryka uczestniczyła w końcowym montażu składów zamówionych przez węgiersko-austriackiego operatora GYSEV w 2012 roku. W okresie 2011–2012 zakład przeszedł rozbudowę, co znacząco zwiększyło jego moce produkcyjne.
Powrót na rynek krajowy
Dnia 13 grudnia 2012 roku, spółka podpisała umowę na 20 dwu członowych pociągów FLIRT³ dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, obejmującą również ich serwisowanie przez następnych 15 lat. Równolegle fabryka kontynuowała produkcję pojazdów dla klientów takich jak Südtiroler Transportstrukturen oraz Veolia Verkehr Regio, a także składy szerokotorowe dla Estonii oraz Białorusi. Do końca czerwca 2013 roku fabryka w Siedlcach wyprodukowała już 128 pociągów.
W dniu 18 listopada 2013 roku, Stadler Polska, w kooperacji z Newagiem, podpisał umowę z PKP Intercity na kolejne 20 dalekobieżnych składów FLIRT³ z gwarancją serwisowania przez 15 lat. W grudniu 2014 roku firma nabyła od PKP prawo do wieczystego użytkowania terenu o powierzchni 5,5 ha, na którym stoi jej zakład. Pod koniec 2014 zatrudnienie w zakładzie przekroczyło 500 pracowników, a produkcja wynosiła 6 składów miesięcznie.
W dniu 22 kwietnia 2015 roku, holenderskie koleje Nederlandse Spoorwegen złożyły zamówienie na 58 elektrycznych zespołów FLIRT, które miały być wyprodukowane do końca 2016 roku w polskim zakładzie koncernu. Rok 2015 przyniósł również kontrakt na pięć jednostek GTW dla Ferrovie Nord Milano. Do końca 2015 roku z zakładów Stadlera zjechały 252 pojazdy, z czego 54 były zamówione przez polskich przewoźników, a reszta wyjechała do takich krajów jak Holandia, Niemcy, Włochy, Austria, Czechy, Estonia i Węgry. W drugiej połowie listopada 2015 roku, liczba pracowników wynosiła już ponad 700, a wszyscy zatrudnieni byli Polakami. W tym czasie podjęto decyzję o rozbudowie zakładu o nowoczesne hale produkcyjne oraz biura.
Na początku lutego 2016 roku rozpoczęto prace dotyczące powiększenia powierzchni produkcyjnej o około 6000 m² oraz budowę nowych biur wynoszących przeszło 2000 m². W listopadzie 2016 roku, połowa nowej powierzchni biurowej została oddana do użytku, a przewidywano, że końcowa inwestycja zostanie zakończona w połowie 2017. W dniu 30 grudnia 2016 roku, Stadler podpisał umowę na dostawę tramwajów Metelica dla miasta Ostrawa, a w styczniu 2017 roku poinformowano, że 40 zamówionych pojazdów będzie produkowanych w siedleckim zakładzie Stadler Polska.
Do końca maja 2017 roku w zakładzie w Siedlcach zbudowano 360 pojazdów, kontynuując ukierunkowany rozwój zakładu, który nadal zatrudniał ponad 700 osób.
Wyniki finansowe
W 2008 roku firma osiągnęła zysk na poziomie około 0,5 miliona złotych, jednak w następnych dwóch latach zanotowała straty sięgające kilkuset tysięcy złotych.
Od 2011 roku, przedsiębiorstwo zaczęło generować zyski w wysokości kilkudziesięciu milionów.
Najwyższy zysk został osiągnięty w 2015 roku, kiedy to wyniósł on ponad 31,5 miliona złotych.
Nagrody i wyróżnienia
W latach ubiegłych Stadler Polska zdobył szereg istotnych nagród i wyróżnień, które podkreślają jego znaczenie w polskim krajobrazie biznesowym.
- w 2016 roku firma zajęła 3. miejsce na Mazowszu oraz 7. w Polsce w rankingu najszybciej rozwijających się firm opracowanym przez Forbesa,
- w 2017 roku otrzymała medal okolicznościowy Pro Masovia za zasługi oraz ogólne osiągnięcia na rzecz województwa mazowieckiego,
- w 2018 roku została uhonorowana tytułem Bursztyn Polskiej Gospodarki 2018 za inicjatywy wspierające rozwój polskiej gospodarki.
Przypisy
- Radosław Banach prezesem Stadlera Polska [online], www.rynek-kolejowy.pl [dostęp 02.10.2024 r.]
- InfoRail.pl: Stadler Polska laureatem prestiżowego rankingu Diamenty Forbesa. inforail.pl, 31.01.2017 r. [dostęp 31.01.2017 r.]
- Stadler Polska: Stadler Polska wyróżniony medalem „Pro Masovia”. kurier-kolejowy.pl, 05.06.2017 r. [dostęp 05.06.2017 r.]
- Łukasz Malinowski: Dekada działalności Stadler Polska. rynek-kolejowy.pl, 02.06.2017 r. [dostęp 02.06.2017 r.]
- InfoTram.pl: Siedlce będą produkować tramwaje. infotram.pl, 20.01.2017 r. [dostęp 24.01.2017 r.]
- InfoTram.pl: Stadler z pierwszą w historii umową na dostawy tramwajów w Czechach. infotram.pl, 01.01.2017 r. [dostęp 24.01.2017 r.]
- Michał Szymajda: Stadler rozbudowuje się w Siedlcach. rynek-kolejowy.pl, 04.02.2016 r. [dostęp 04.02.2016 r.]
- Stadler Rail: Polska. stadlerrail.com. [dostęp 16.04.2016 r.]
- Jakub Madrjas: Stadler: Połowa komponentów od polskich dostawców. rynek-kolejowy.pl, 05.02.2016 r. [dostęp 16.04.2016 r.]
- Stadler Polska: Stadler Polska dostarczy 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych FLIRT dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. stadlerrail.com, 13.12.2012 r. [dostęp 16.04.2016 r.]
- Rynek Kolejowy: Pierwszy GTW dla Holandii powstał w Siedlcach. rynek-kolejowy.pl, 10.05.2012 r. [dostęp 16.04.2016 r.]
- Stadler Rail: Elektryczny zespół trakcyjny FLIRT³ dla PKP Intercity, przeznaczony do ruchu dalekobieżnego. stadlerrail.com. [dostęp 16.04.2016 r.]
- Piotr Sobolewski. Nowy Zakład Montażu Taboru Kolejowego firmy Stadler w Siedlcach. „Świat Kolei”. 5/2008, s. 3. Łódź: Emi-Press. ISSN 1234-5962.
- Stadler Rail: Grand opening of new assembly plant in Siedlce. stadlerrail.com, 05.09.2007 r. [dostęp 16.04.2016 r.]
- Stadler Rail: Export success: 14 FLIRTs for Poland. stadlerrail.com, 21.07.2006 r. [dostęp 16.04.2016 r.]
- Stadler chce zainwestować w Polsce. „Rynek Kolejowy”. 03.2004, s. 30. Warszawa: Zespół Doradców Gospodarczych „TOR” Spółka z o.o..
Pozostałe obiekty w kategorii "Przedsiębiorstwa":
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Siedlcach | Podlaska Wytwórnia Wódek „Polmos” | Drosed | Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w SiedlcachOceń: Stadler Polska