Henryk Stamatello był wybitnym polskim inżynierem, który znany jest przede wszystkim ze swojej pracy w dziedzinie budownictwa. Urodził się 29 listopada 1901 roku w Siedlcach, a zmarł 8 lipca 1997 roku. Jego kariera akademicka związana była w szczególności z Politechniką Warszawską, gdzie pełnił rolę profesora.
Stamatello był ekspertem w obszarze wodociągów i kanalizacji, a także zajmował się budownictwem podziemnym. Jego talent i wiedza przyczyniły się do realizacji wielu znaczących projektów inżynieryjnych.
Jednym z jego głównych osiągnięć była współpraca przy projektowaniu warszawskiej Trasy W-Z, która odegrała istotną rolę w rozwoju infrastruktury stolicy. Oprócz pracy inżynierskiej, Stamatello angażował się również w działalność harcerską, pełniąc rolę instruktora, co podkreśla jego wszechstronność oraz pasję do pracy z młodzieżą.
Życiorys
Henryk Stamatello, postać znana i ceniona, miał swoje korzenie w rodzinie z Włoch. Jego dziadek, Demetrio, pochodził z Apulii, co dodaje ciekawego akcentu w bogatej historii rodziny. Urodził się w Siedlcach, jako syn Stanisława, urzędnika kolejowego, i Władysławy. W 1908 roku zdecydował się na przeprowadzkę do Warszawy, gdzie zamieszkał w osadzie kolejarskiej Nowe Bródno (wówczas jeszcze znajdującej się w gminie Bródno, które nie leżało w granicach stolicy).
Od 1911 do 1915 roku Henryk uczęszczał do II Warszawskiego Gimnazjum Państwowego, gdzie wykładowym językiem był rosyjski. Po pewnym czasie, z uwagi na zawodowe zobowiązania ojca, przeniósł się z rodziną do Moskwy, gdzie uczęszczał do prywatnego gimnazjum rosyjskiego, a następnie, od 1916 roku, do polskiego. W 1918 roku, po powrocie do Polski, kontynuował naukę w Gimnazjum Kazimierza Kulwiecia w Warszawie, a w 1920 roku z sukcesem zdał maturę.
Henryk był osobą aktywną, a jego patriotyzm wyraził się w ochotniczym udziale w wojnie polsko-bolszewickiej, gdzie walczył w oddziałach 18 pułku artylerii ciężkiej, uczestnicząc w bitwie nad Wkrą. W listopadzie 1920 roku został zdemobilizowany w stopniu bombardiera. Nie tylko służył w armii, ale także był harcerzem 20 Warszawskiej Drużyny Harcerskiej. Uczestniczył w Jamboree w Kopenhadze w 1924 roku, pełniąc rolę oboźnego polskiej drużyny reprezentacyjnej.
W latach 1921–1927 studiował na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej, gdzie uzyskał tytuł inżyniera dróg i mostów. Jego praca dyplomowa koncentrowała się na wodociągach i kanalizacji w Kielcach. Następnie, między 1927 a 1928 rokiem, odbył roczną ochotniczą służbę wojskową w Szkole Podchorążych Saperów w Modlinie. W 1931 roku awansował na stopień podporucznika, a w 1936 roku na porucznika w korpusie oficerów rezerwy inżynierii i saperów.
Po zakończeniu studiów rozpoczął karierę zawodową w Wodociągach Warszawskich, gdzie kierował budową dużych kolektorów metodą tunelową oraz rurociągów tłocznych. W 1938 roku, pracując w Biurze Studiów Kolei Podziemnej w Warszawie, prowadził badania geologiczne do planowanej budowy metra warszawskiego. Po wybuchu drugiej wojny światowej, ponownie zatrudniony w Dyrekcji Wodociągów i Kanalizacji, brał aktywny udział w pracy w tym okresie.
W 1939 roku Henryk wstąpił do Związku Walki Zbrojnej, a później zasilił szeregi Armii Krajowej, gdzie używał pseudonimu Cieślak. Współorganizował batalion „Wigry” oraz stworzył komórkę Armii Krajowej w warszawskim przedsiębiorstwie wodociągów i kanalizacji. Podczas powstania warszawskiego pełnił funkcję komendanta wojskowego personelu podstawowych ośrodków wodociągów i kanalizacji w Wojskowej Służbie Ochrony Powstania.
Po zakończeniu wojny, w latach 1945–1947, Henryk Stamatello zajął stanowisko naczelnika Działu Odbudowy w Dyrekcji Wodociągów i Kanalizacji. Jego praca w Warszawskiej Dyrekcji Odbudowy obejmowała projektowanie tunelu Trasy W-Z, gdzie również pełnił rolę inspektora budowy. Brał udział w ustaleniach związanych z budową schodów ruchomych przy placu Zamkowym oraz zabezpieczeniu kościoła św. Anny przed osuwaniem ziemi w 1949 roku.
Od 1949 roku Henryk związał się na nowo z Politechniką Warszawską, gdzie pracował w Katedrze Mechaniki Gruntów i Fundamentowania, a później kierował Katedrą Budowli Podziemnych na Wydziale Inżynierii Lądowej. Po odejściu na emeryturę w 1972 roku, kontynuował swoją aktywność jako autor licznych publikacji dotyczących budownictwa oraz podręczników akademickich. Był członkiem Towarzystwa Urbanistów Polskich oraz przewodniczącym Komitetu Urbanistyki Zarządu Głównego Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa.
Henryk Stamatello mieszkał w Warszawie, a jego miejsca zamieszkania obejmowały Mariensztat oraz ul. Mariana Langiewicza. Jego życie zakończyło się w Warszawie, gdzie został pochowany na cmentarzu Powązkowskim (kwatera 284b wprost-4-11).
Ważniejsze publikacje
Oto zestawienie istotnych publikacji autorstwa Henryka Stamatello:
- Budowa i eksploatacja urządzeń podziemnych w miastach. Warszawa: Instytut Organizacji i Mechanizacji Budownictwa. Ośrodek Wydawniczy, 1962, brak numerów stron w książce,
- Tunele i miejskie budowle podziemne. Warszawa: Arkady, 1970, brak numerów stron w książce,
- Metro w Warszawie. „Kronika Warszawy”, 13 (1 (49)), s. 87–108, 1982. Warszawa.
Ordery i odznaczenia
Henryk Stamatello został uhonorowany licznymi odznaczeniami, które świadczą o jego zasługach dla kraju. Wśród najważniejszych wyróżnień znajdują się:
- Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski, przyznany 22 lipca 1949 roku,
- Srebrny Krzyż Zasługi, który otrzymał w 1931 roku,
- Medal 10-lecia Polski Ludowej, przyznany 19 stycznia 1955 roku.
Przypisy
- a b Henryk Stamatello – Wydział Instalacji Budowlanych, Hydrotechniki i Inżynierii Środowiska [online] [dostęp 14.03.2024 r.]
- a b Powstańcze Biogramy - Henryk Stamatello [online], www.1944.pl [dostęp 14.03.2024 r.]
- M.P. z 1955 r. nr 101, poz. 1400 - Uchwała Rady Państwa z dnia 19.01.1955 r. nr 0/201 - na wniosek Ministra Szkolnictwa Wyższego.
- M.P. z 1949 r. nr 94, poz. 1121 „za zasługi położone przy budowie trasy W-Z”.
- Cmentarz Stare Powązki: STANISŁAW STAMATELLO, [w:] Warszawskie Zabytkowe Pomniki Nagrobne [dostęp 22.02.2020 r.]
- a b c Piłatowicz 2002 ↓, s. 501-502.
- Rybka i Stepan 2003 ↓, s. 555.
Pozostali ludzie w kategorii "Inżynieria i technologie":
Władimir Czełomiej | Andrzej Pawlikowski (architekt) | Marcin Pawlikowski | Ludwik Stefan Gorazdowski | Melchior Nestorowicz | Gustaw KamieńskiOceń: Henryk Stamatello