Mieczysław Popek


Mieczysław Edmund Popek to postać o ważnej roli w historii polskiego lotnictwa. Urodził się 30 października 1916 roku w Siedlcach, gdzie rozpoczął swoją życiową podróż, która wkrótce miała doprowadzić go do pełnienia służby wojskowej.

W czasie II wojny światowej, Popek wykazał się niezwykłymi umiejętnościami jako lotnik wojskowy. Działał jako starszy sierżant pilot w Polskich Siłach Powietrznych, a także osiągnął stopień chorążego (ang. Warrant Officer) w Królewskich Siłach Powietrznych.

Jednak jego życie zakończyło się tragicznie 14 stycznia 1944 roku, kiedy to zmarł w wypadku na lotnisku Tollerton w pobliżu Nottingham. Jego wkład i odwaga w służbie dla kraju pozostają niezatarte w pamięci historycznej.

Życiorys

Mieczysław Popek był niewątpliwie osobą o bogatej historii życiowej, synem Mateusza i Sabiny z rodu Rećko. W 1933 roku zakończył edukację w zakresie szkoły powszechnej w Hajnówce, co stanowiło podstawę jego późniejszej kariery. Do armii został wcielony 4 listopada 1937 roku, a po przydzieleniu do 5 pułku lotniczego w Lidzie, złożył przysięgę wojskową 15 grudnia tego samego roku.

W 1938 roku odbył szkolenie w 5 pułku, ukończając szkołę podoficerską oraz Wyższy Kurs Pilotażu Myśliwskiego w Grudziądzu. To właśnie wtedy rozpoczął swoją służbę w 152 eskadrze myśliwskiej, korzystając z samolotów P.11c, co miejscami zwiastowało jego przyszłe sukcesy w lotnictwie.

Wmomencie wybuchu II wojny światowej, 152 eskadrę przydzielono do Armii Modlin. 1 września 1939 roku Popek wziął udział w swoim pierwszym locie bojowym. Wspólnie z kluczem mjr. Edwarda Więckowskiego, o godzinie 16:30 wystartował w celu osłony Modlina, dostrzegając dużą formację bombowców He 111. Odłączył się od swojego dowódcy, a razem z innymi kluczami eskadry zaatakował wroga, co zaowocowało zgłoszeniem zestrzelenia czterech nieprzyjacielskich samolotów.

Jednak tragiczny obrót wydarzeń miał miejsce 10 września 1939 roku, kiedy to Popek został zestrzelony przez myśliwiec Bf 110 wspierający niemieckie bombowce w rejonie Mińska Mazowieckiego, lądując przymusowo. Po przebyciu przez Rumunię, dotarł do Francji, gdzie przydzielono go do klucza por. J. Falkowskiego. W bazie w Lyonie nie miał jednak możliwości intensywnej walki, gdyż samoloty otrzymał dopiero w czerwcu i zdołali wykonać jedynie kilka lotów patrolowych.

W dniu 23 czerwca 1940 roku, Popek wyruszył na statku m/s „Batory” do Wielkiej Brytanii, gdzie jego kariera lotnicza weszła w nową fazę. 18 września 1940 roku trafił do 307 nocnego dywizjonu myśliwskiego, a po krótkim szkoleniu w 5 OTU w Aston Down, został przypisany do 32 dywizjonu myśliwskiego RAF. Krótko potem, 28 listopada tego samego roku, zarejestrowano jego przeniesienie do 249 dywizjonu RAF.

W lutym 1941 roku, Popek trafił do dywizjonu 303, a dwa lata później, w 1943 roku, zgłosił się jako ochotnik do zespołu PFT zmierzającego do Afryki, uzyskując tam dwa potwierdzone zestrzelenia. Po powrocie, ponownie został przydzielony do dywizjonu 303 22 lipca 1943 roku, co było wydarzeniem znaczącym dla jego kariery.

Niestety, jego życie zakończyło się tragicznie. 11 października 1943 roku Popek został przeniesiony do 16 (P)SFTS jako instruktor. 14 stycznia 1944 roku, po wykonaniu treningowego lotu, doszło do tragicznego wypadku, w którym zderzył się z innym samolotem. Podczas incydentu załoga drugiego samolotu nie odniosła żadnych obrażeń, natomiast Popek poniósł śmierć. Jego ostatnie miejsce spoczynku znajduje się na cmentarzu w Newark, grobowiec numer 319.

Zestrzelenia

Mieczysław Popek znajduje się na 53. pozycji na „Liście Bajana”, z pewnymi czterema zwycięstwami na koncie.

  • 4 kwietnia 1942 – zestrzelenie Fw 190 w ramach operacji Circus 119,
  • 3 lipca 1942 – wspólnie z T. Kołeckim, K. Wünsche i A. Rokitnickim zestrzelenie ½ Ju 88 (łącznie zestrzelono 2 Ju 88),
  • 18 sierpnia 1942 – zestrzelenie ½ Fw 190,
  • 20 kwietnia 1943 – zestrzelenie Mc 202 (pilotowała maszyna Spitfire IX, oznaczona jako ZX-7 (EN268)),
  • 28 kwietnia 1943 – kolejne zestrzelenie Mc 202 (pilotowana przez Spitfire IX, oznaczoną jako ZX-6 (EN315)).

W zakresie uszkodzeń, Popek miał:

  • 8 kwietnia 1943 – uszkodzenie Me 109 (pilotując Spitfire IX, ZX-6 (EN315)),
  • 3 października 1943 – uszkodzenie Fw 190.

Odznaczenia

Lista odznaczeń Mieczysława Popka obejmuje szereg wyróżnień, które potwierdzają jego zasługi i odwagę w służbie.

  • krzyż srebrny orderu virtuti militari,
  • krzyż walecznych (czterokrotnie),
  • medal lotniczy (dwukrotnie).

Przypisy

  1. Popek Mieczysław Edmund. listakrzystka.pl/. [dostęp 20.02.2019 r.]
  2. a b Cyrk Skalskiego przyczynek do monografii. cyrkskalskiego.mysliwcy.pl. [dostęp 15.06.2012 r.]
  3. Marius Emmerling: I./ZG 1 w kampanii wrześniowej 1939, "Militaria XX wieku" nr 3(42)/2011, s.11

Oceń: Mieczysław Popek

Średnia ocena:4.99 Liczba ocen:17