Teresa Kruczek, urodzona 5 stycznia 1960 roku w Siedlcach, to znana w Polsce muzykolog, która z powodzeniem łączy swoją pasję do muzyki ze światem filmu. Jest autorką licznych opracowań muzycznych przeznaczonych zarówno dla filmów fabularnych, jak i dokumentalnych. Jej wiedza i doświadczenie obejmują także konsultacje muzyczne, które są niezbędne w branży filmowej.
Kruczek ukończyła muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim, co stanowi solidną podstawę dla jej późniejszej kariery. Od 1990 roku związana jest z Wytwórnią Filmów Dokumentalnych i Fabularnych (WFDiF), gdzie ma możliwość realizowania swoich projektów muzycznych.
Wśród jej najistotniejszych osiągnięć w dziedzinie filmów fabularnych można wymienić m.in. opracowanie muzyczne do filmu Czeka na nas świat w reżyserii Roberta Krzempka. Przyczyniła się również do stworzenia ścieżki dźwiękowej w fabule Córy marnotrawnej autorstwa Andrzeja Kondratiuka. Jej wkład w konsultację muzyczną obejmował również projekt Galerianek w reżyserii Katarzyny Rosłaniec, a współpraca przy serialu Krew z krwi w reżyserii Xawerego Żuławskiego także wyróżniała się dużą inwencją.
W zakresie filmów dokumentalnych, Teresa Kruczek zyskała uznanie za swoje ilustracje muzyczne do dzieł Macieja Adamka, takich jak: I nie opuszczę cię aż do śmierci, Co dzień bliżej nieba oraz Powrót. Jej zaangażowanie w projekty Pawła Kędzierskiego, jak należący do serii My cichociemni oraz Głosy żyjących, również zasługuje na szczegółowe wyróżnienie. Dodatkowo, była konsultantką muzyczną w filmie Claudii Buthenhoff-Duffy Komeda A Soundtrack For A Life.
Filmy fabularne
Teresa Kruczek w ciągu swojej kariery brała udział w licznych projektach filmowych, w których jej talent muzyczny odegrał kluczową rolę. Oto niektóre z jej znaczących prac w kategorii filmów fabularnych:
- 2001 – córa marnotrawna, opracowanie muzyczne,
- 2006 – czeka na nas świat, konsultacja muzyczna, opracowanie muzyczne,
- 2006 – 2007 – królowie śródmieścia, konsultacja muzyczna,
- 2008 – niezawodny system, konsultacja muzyczna,
- 2009 – galerianki, konsultacja muzyczna,
- 2012 – krew z krwi (serial TV), opracowanie muzyczne,
- 2013 – stacja warszawa, konsultacja muzyczna,
- 2014 – jeziorak, konsultacja muzyczna.
Filmy dokumentalne (wybór)
Teresa Kruczek ma na swoim koncie wiele wyjątkowych projektów filmowych, które dotykają różnych aspektów kultury i historii Polski poprzez dziedzictwo muzyczne. Poniżej przedstawiamy wybór jej filmów dokumentalnych, w których odegrała znaczącą rolę w zakresie opracowania i konsultacji muzycznej.
- 1996 – Larum grają… rzecz o Henryku Sienkiewiczu – Opracowanie muzyczne,
- 1996 – Sarmacja, czyli Polska – Opracowanie muzyczne,
- 1998 – Zbigniew Makowski – Index rerum notabilium – Opracowanie muzyczne,
- 1999 – I nie opuszczę cię aż do śmierci – Opracowanie muzyczne,
- 2000 – El Misionero – Współpraca dźwiękowa,
- 2001 – Co dzień bliżej nieba – Opracowanie muzyczne,
- 2003 – Powrót – Ilustracja muzyczna,
- 2007 – Cień pod kamieniem – Opracowanie muzyczne,
- 2007 – Kresy – Arkadia i piekło – Opracowanie muzyczne,
- 2007 – Victoria Jerzego Franciszka Kulczyckiego – Konsultacja muzyczna,
- 2008 – Dzięki niemu żyjemy – Konsultacja muzyczna,
- 2008 – My cichociemni, głosy żyjących – Opracowanie muzyczne,
- 2009 – Miasto bez Boga – Konsultacja muzyczna,
- 2009 – Komeda A Soundtrack For A Life – Konsultacja muzyczna,
- 2010 – Bronisław Huberman czyli zjednoczenie Europy i skrzypce – Konsultacja muzyczna,
- 2011 – Toys – Opracowanie muzyczne,
- 2013 – Bard – Konsultacja muzyczna,
- 2014 – Aktorka – Opracowanie muzyczne,
- 2014 – 89 – 91 Wyrwaliśmy się na wolność – Opracowanie muzyczne.
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Rafał Zbieć | Teresa Brzóskiewicz | Zofia Garbaczewska-Pawlikowska | Michał Boruciński | Janusz Królik | Robert Rogalski (1920–2020) | Jacek Woszczerowicz | Marcin Mroczek | Przemysław Truściński | Anna Zawadzka (malarka) | Joanna Jodełka | Andrzej Ruciński (fotograf) | Wiesław Łuka | Małgorzata Maciągowa | Aleksander Fogiel | Iwona Pokora | Witold Dederko | Jerzy Słuczan-Orkusz | Jerzy Tchórzewski | Teodor RolandOceń: Teresa Kruczek