Aleksander Fogiel


Aleksander Fogiel, urodzony 26 lutego 1910 roku w Siedlcach, to postać, która zapisała się na kartach polskiego teatru i kina. Jego nieoceniony wkład w sztukę teatralną można odczuć zarówno jako aktor teatralny i filmowy, jak i jako reżyser oraz dyrektor teatrów.

Fogiel był również utalentowanym scenografem i dekoratorem teatralnym, co dowodzi jego wszechstronnych umiejętności w dziedzinie sztuki scenicznej. Zmarł 17 stycznia 1996 roku w Łodzi, pozostawiając po sobie bogaty dorobek artystyczny.

Wczesne lata i wojna

Urodziny Aleksandra Fogiela miały miejsce w rodzinie związanej z kolejnictwem. W szkole kształcił się w Technikum Kolejowym w Siedlcach oraz w Miejskiej Szkole Rysunku i Zdobnictwa w Warszawie. Jego kariera artystyczna rozpoczęła się od pracy jako dekorator teatralny, co trwało przez dwa lata. W swojej drodze artystycznej debiutował w teatrach Wojska Polskiego, występując w nich przez cały okres II wojny światowej jednocześnie jako aktor, scenograf oraz autor sztuk.

Fogiel łączył swoje obowiązki związane z życiem teatralnym z pracą na kolei. W okresie wojennym, na zlecenie gen. Karola Świerczewskiego, odegrał istotną rolę w zakładaniu Frontowego Teatru Artylerii 2 Armii Wojska Polskiego.

Po wojnie

Po zakończeniu II wojny światowej Aleksander Fogiel związał się z wieloma teatrami w Polsce, w tym we Wrocławiu, Poznaniu i Łodzi. W Szczecinie założył oraz kierował Teatrem Lalki i Aktora „Pleciuga”, gdzie w znaczący sposób wpłynął na rozwój lokalnej sceny teatralnej.

Podczas swojej pracy w szczecińskim teatrze zajmował się projektowaniem scenografii do przedstawień oraz wyreżyserował kilka sztuk, co przyczyniło się do wzbogacenia oferty artystycznej tego miejsca. Jego debiut filmowy miał miejsce w 1958 roku, kiedy to wystąpił w roli Apostoła w filmie Czesława Petelskiego pt. „Baza ludzi umarłych”.

W ciągu swojej kariery Fogiel zagrał w ponad stu produkcjach filmowych. Do najbardziej rozpoznawalnych jego ról należą postaci takie jak Maciek z Bogdańca w polskim filmie historycznym Aleksandra Forda „Krzyżacy” z 1960 roku, a także Sołtys w popularnej trylogii komediowej Sylwestra Chęcińskiego, która obejmowała filmy „Sami swoi”, „Nie ma mocnych” oraz „Kochaj albo rzuć”.

Życie prywatne

Aleksander Fogiel był osobą, której życie prywatne było związane z wieloma interesującymi faktami. Był żonaty z Celiną z Dąbrowskich i posiadał bogate relacje rodzinne w świecie sztuki. Jego stryjeczny brat, Mieczysław Fogg, zdobył popularność jako piosenkarz, co dodatkowo podkreśla artystyczne korzenie rodziny.

W jego rodzinie również pojawiło się wielu utalentowanych artystów. Dwaj synowie Fogiela, Andrzej (ur. 1941) oraz Tomasz (ur. 1953), są aktorami i śpiewakami. Andrzej występuje w Teatrze Muzycznym w Łodzi, a jego brat Tomasz występuje w Teatrze Muzycznym w Gdyni. Trzeci syn, Waldemar (1943–1976), również odnosił sukcesy, będąc tancerzem i choreografem.

Jego rodzinne dziedzictwo przetrwało również dzięki wnukowi Krzysztofowi Fogielowi, który jako aktor dziecięcy zyskał uznanie, występując w serialu Jerzego Gruzy zatytułowanym Czterdziestolatek. Postać Borysa, wnuka Stefana Karwowskiego, którą zagrał, pozostaje w pamięci widzów.

Po długim i pełnym osiągnięć życiu, Aleksander zmarł w wieku 86 lat w Łodzi. Pożegnano go w bardzo ważnym dla niego miejscu, ponieważ został pochowany na cmentarzu komunalnym na Dołach, w kwaterze XXV, w rzędzie 18, w grobie 21. Jego dorobek artystyczny i życie osobiste pozostaną na zawsze zapamiętane w polskiej kulturze.

Teatr

Oto lista znaczących instytucji teatralnych, które pośrednio lub bezpośrednio były związane z Aleksandrem Fogielem:

Filmografia

Filmografia Aleksandra Fogiela to niezwykle bogaty zestaw dzieł, które odzwierciedlają jego różnorodne talenty aktorskie oraz umiejętności w branży filmowej. W ciągu swojej kariery wziął udział w wielu znaczących projektach, które na stałe wpisały się w historię polskiego kina.

  • Piękne dzieci (1993), etiuda szkolna, reż. J. Polkki,
  • Przypadek Pekosińskiego (1993), reż. G. Królikiewicz – profesor,
  • Jutro (1990), etiuda szkolna, reż. D. Gajewski,
  • Magnat (1986), reż. F. Bajon – kucharz Alojzy,
  • Kobieta z prowincji (1984), reż. A. Barański – ojciec Andzi,
  • Marynia (1983), reż. J. Rybkowski – Jan, woźny w firmie Połanieckiego,
  • Popielec 1982 – Gabor,
  • Niech cię odleci mara (1982), reż. A. Barański – ksiądz,
  • Najdłuższa wojna nowoczesnej Europy (1981) – obrońca Wolfgang Arendt,
  • Konopielka (1981), reż. W. Leszczyński – wójt,
  • Klejnot wolnego sumienia (1981), reż. G. Królikiewicz – Jan Firlej,
  • Rodzina Połanieckich (1978), reż. J. Rybkowski – Jan, woźny w firmie Połanieckiego,
  • Znak orła (1977), reż. H. Drapella – Stańko,
  • Kochaj albo rzuć (1977), reż. S. Chęciński – sołtys,
  • Lalka (serial telewizyjny), reż. R. Ber – sędzia pokoju w procesach między Krzeszowską a studentami oraz Krzeszowską a Stawską,
  • Beniamiszek (1976), reż. W. Olszewski – naczelnik,
  • Nie ma mocnych (1974), reż. S. Chęciński – sołtys,
  • Kopernik (1972) – złotnik, ojciec Anny (odc. 3),
  • Kopernik (1972), reż. E. Petelska i Cz. Petelski – złotnik, ojciec Anny,
  • Chłopi (1972), reż. J. Rybkowski – Balcerek,
  • Antek (1971), reż. W. Fiwek – kowal,
  • Rzeczpospolita babska (1969), reż. H. Przybył – starosta,
  • Do przerwy 0:1 (1969) – Łopotek,
  • Przygody pana Michała (1969) – szlachcic w karczmie,
  • Lalka (1968), reż. W. J. Has – Szprot,
  • Z przygodą na ty (1968), reż. W. Berestowski – leśniczy (odc. 2),
  • Stawka większa niż życie (1968), reż. Andrzej Konic – pułkownik LWP (odc. 17),
  • Żywot Mateusza (1967), reż. W. Leszczyński – gospodarz,
  • Sami swoi (1967), reż. S. Chęciński – sołtys,
  • Jowita (1967), reż. J. Morgenstern – prezes klubu,
  • Piekło i niebo (1966), reż. Stanisław Różewicz – mieszkaniec nieba,
  • Niewiarygodne przygody Marka Piegusa – Bolesław Puchatek, sierżant MO (odc. 9),
  • Don Gabriel (1966), reż. Ewa i Czesław Petelscy – Taborek, sąsiad Tomickiego,
  • Wyspa złoczyńców (1965), reż. S. Jędryka – komendant MO,
  • Kapitan Sowa na tropie (1965) – „Bongo” (odc. 2),
  • Rękopis znaleziony w Saragossie (1965), reż. Wojciech Jerzy Has – szlachcic walczący z ojcem Alfonsa van Wordena,
  • Sobótki (1965) – radziecki oficer,
  • Agnieszka 46 (1964), reż. S. Chęciński – Paszczuk,
  • Skąpani w ogniu (1963), reż. J. Passendorfer – porucznik Milutin,
  • Naganiacz (1963), reż. E. Petelska i Cz. Petelski – Budyta,
  • Ogniomistrz Kaleń (1961), reż. E. Petelska i Cz. Petelski – karczmarz Szponderski,
  • Złoto (1961), reż. W. J. Has – Stary,
  • Historia żółtej ciżemki (1961), reż. S. Chęciński – starszy strażnik grodu w Myślenicach,
  • Szklana góra (1960), reż. P. Komorowski – ojciec,
  • Szatan z siódmej klasy (1960), reż. M. Kaniewska – ksiądz,
  • Krzyżacy (1960), reż. A. Ford – Maćko z Bogdańca,
  • Historia współczesna (1960), reż. W. Jakubowska – Antoni Wesołek,
  • Krzyż Walecznych (1958), reż. K. Kutz – Buśko,
  • Baza ludzi umarłych (1958), reż. Cz. Petelski – „Apostoł”.

Dzięki różnorodności ról oraz projektów, w których brał udział, Fogiel stał się ważną postacią w polskiej kinematografii, inspirując kolejne pokolenia artystów.

Polski dubbing

W historii polskiego dubbingu Aleksander Fogiel odgrywał znaczącą rolę, użyczając swojego głosu różnym postaciom w popularnych filmach animowanych. Jego dorobek obejmuje wiele znanych tytułów, które do dziś cieszą się uznaniem widzów.

  • 1962: Pinokio – Woźnica,
  • 1966: 101 dalmatyńczyków – Pułkownik (pierwsza wersja dubbingowa),
  • 1969: Miecz w kamieniu – Ector (pierwsza wersja dubbingowa).

Odznaczenia

Aleksander Fogiel, znany ze swoich wyróżnień, dorobił się wielu znaczących odznaczeń w swoim życiu.

  • krzyż oficerski Orderu Odrodzenia Polski,
  • złoty Krzyż Zasługi (1973),
  • medal 10-lecia Polski Ludowej,
  • medal 40-lecia Polski Ludowej,
  • odznaka honorowa miasta Łodzi (1966),
  • medal 200-lecia Stanów Zjednoczonych.

Przypisy

  1. Encyklopedia Szczecina t. 1 A-O, pod red. Tadeusza Białeckiego, autor hasła Ryszard Markow, Szczecin 1999 r., ISBN 83-87341-45-2, str. 252
  2. Teatry dramatyczne w Szczecinie 1945–1965, pod red. Danuty Piotrowskiej, Poznań 1965 r., str. 47-53
  3. Teatry dramatyczne w Szczecinie 1945–1965, pod red. Danuty Piotrowskiej, Poznań 1965 r., str. 34 i 38
  4. Śpiewająca mrówa, Rzeczpospolita

Oceń: Aleksander Fogiel

Średnia ocena:4.47 Liczba ocen:15